Skabeloner lader dig designe, sende og udskrive mails, SMS’er, følgesedler og delleveringsbeskeder.
I Lagersystem er der prædefinerede skabeloner, så vi fra start kan sende beskeder ved ordreafslutning når Ordren er på vej, med link til Track&Trace, og Delleverings beskeder til kunder (hvis det er en mulighed) Desuden kan man redigere Ordrebekræftelsen, som kan udskrives ved starten af en ordrebehandling og bruges som plukseddel/følgeseddel, samt Følgesedlen, som kan udskrives, efter ordren er færdigbehandlet.
Bemærk! Der er som udgangspunkt ikke oprettet SMS skabeloner, da disse koster ekstra at få sendt ud fra Lagersystem. E-mail skabelonerne er gratis at benytte.
Du har altid mulighed for at ændre disse skabeloner eller oprette dine egne skabeloner. I en skabelon kan du indsætte “nøgler”, der er referencer til felter på ordren eksempelvis ordrenummeret, pris på varer, kundenavn, adresse osv. Du finder oversigten over de forskellige nøgler nederst i denne artikel.
Opret eller redigere en SMS- eller Email-skabelon
For at oprette eller redigere en skabelon skal du gå til Opsætning, Ordre opsætning og vælge enten Email skabeloner eller SMS Skabeloner.
I oversigten kan du se de skabeloner, der er oprettet, og du har mulighed for at redigere, kopiere eller slette den enkelte skabelon. Der er kun oprettet standardskabeloner for email, mens SMS er tom.
Ønsker du at oprette en ny skabelon, kan du tage udgangspunkt i en af de andre skabeloner ved at kopiere den, eller ved at vælge “Opret ny skabelon”, og oprette skabelonen fra bunden.
Når du opretter en skabelon er det vigtigt, at du vælger den rigtige type for skabelonen, da det er typen, som afgør hvordan skabelonen kan anvendes.
Eksempel: “Ordre klar til afhentning” vil kun blive sendt til ordrer, hvor du scanner en Afhentnings label.
Vigtigt om SMS skabeloner
Vælger du at benytte SMS skabeloner skal du være opmærksom på den ekstra pris, det koster at sende SMS’er fra Lagersystem. Prisen står beskrevet, når du klikker dig ind på SMS skabeloner-fanen.
Når du opretter en SMS skabelon skal du vælge type og om skabelonen er standard (standard vælger hvilken skabelon der skal bruges, hvis du har flere af samme type).
I “Titel“-feltet kan du skrive et navn til intern brug – det er ikke noget dine kunder ser, men blot for at du kan kalde din skabelon et sigende navn.
I “Afsender” kan du skrive et navn, som vises som afsender når kunden modtager din SMS. Bemærk at der er et max på 11 tegn, ellers vil det sidste af afsendernavnet blive skåret af.
I “Skabelon“-feltet kan du skrive den besked, som kunden skal modtage på SMS. Her er det muligt at bruge nøglerne, som du ser i nedenstående liste. Bemærk at der er et max på 160 tegn i SMS’er. Overstiger din besked 160 tegn vil beskeden blive sendt som 2 eller flere SMS’er (og dermed gøre beskeden dyrere at sende).
Vær også opmærksom på, at det antal tegn der sendes ikke er inklusiv nøgler, men den “endelige” besked. Sender du fx en besked hvor du bruger nøglen {$navn} vil beskeden indeholde 9 ekstra tegn hvis kundens navn er “Ib Jensen”, men 25 ekstra tegn hvis kundens navn er “Charlotte Bartholomæussen”. Så vær opmærksom på det, når du laver SMS skabeloner.
Brug af nøgler i skabeloner
For at indsætte en nøgle i din skabelon, kan du bruge nøglerne fra nedenstående liste. Nogle nøgler er kun relevante till bestemte typer af skabeloner. Så oplever du, at du har indsat en nøgle, uden at den vises ved brug af din skabelon, så kan det være forklaringen.
{$fullBillingAddress} | – Giver hele faktureringsadressen (på flere linjer) |
{$fullDeliveryAddress} | – Giver hele leveringsadressen (på flere linjer) |
{$fakturanr} | – Fakturanummer |
{$firma} | – Kundens firmanavn |
{$navn} | – Kundens navn |
{$ordrenr} | – Kundens ordrenummer |
{$internNote} | – Note til intern behandling (Eks. liste til lager) |
{$vejnavn} | – Adresselinje 1 fra ordren |
{$vejnavn2} | – Adresselinje 2 fra ordren |
{$postnr} | – Kundens postnummer |
{$land} | – Kundens nationalitet |
{$by} | – Kundens by |
{$cvrean} | – CVR/EAN for kunden |
{$korttype} | – Kundens korttype, hvis online betaling |
{$email} | – Kundens email |
{$tlf} | – Kundens telefonnummer |
{$dato} | – Dato for bestilling af ordren |
{$fakturadato} | – Dato for udstedelse af faktura |
{$forfaldsdato} | – Dato for forfald af faktura |
{$betalingsmetode} | – Kundens betalingsmetode |
{$betalingsgebyr} | – Gebyr pålagt kundens ordre |
{$fragtgebyrekslmoms} | – Gebyret for fragt, eksklusiv moms |
{$fragtgebyr} | – Gebyret for fragt, inklusiv moms |
{$ejer} | – Webshop ejeres kontaktoplysninger |
{$fragtmetode} | – Kundens valg af fragtmetode |
{$varetotalekslmoms} | – Den samlede pris for varer, ekskl. moms |
{$totalekslmoms} | – Totalpris eksklusiv moms |
{$varetotal} | – Den samlede pris for varer inkl. moms |
{$fragtfirmanavn} / {$leveringfirmanavn} | – Ved anden leveringsadresse, firmanavn |
{$fragtnavn} / {$leveringnavn} | – Ved anden leveringsadresse, navn |
{$fragtadresse} / {$leveringadresse} | – Adresselinje 1 for levering (ved anden leveringsadresse) |
{$fragtadresse2} / {$leveringadresse2} | – Adresselinje 2 for levering (ved anden leveringsadresse) |
{$fragtpostnr} / {$leveringpostnr} | – Ved anden leveringsadresse, postnr. |
{$fragtby} / {$leveringby} | – Ved anden leveringsadresse, by |
{$fragtland} / {$leveringland} | – Ved anden leveringsadresse, land |
{$fragttlf} / {$leveringtlf} | – Ved anden leveringsadresse, tlf. |
{$deliveryid} | – ID for udleveringssted (Pakkeshop, Pakkeboks, Swip) |
{$total} | – total inkl. moms |
{$moms} | – Moms på ordren udgør (inkl. moms for fragt osv.) |
{$varemoms} | – Moms på varer udgør |
{$currency} | – Valuta benyttet |
{$ttlink} | – Direkte link til TrackNTrace ud fra leverandør |
{$ttcode} | – TrackNTrace nummer |
{$note} | – Note fra kunden |
{$deliveryNote} | – Note til fragt |
{$orderWeight} | – Ordrens samlede vægt |
{$deliveryDate} | – Leveringsdato |
Kun til brug i retursystem (RMA) skabeloner: | |
{$returnOrderId} | – Returordrenummer |
{$orderId} | – Ordrenummer på den originale ordre |
{$status} | – Status på retursag |
{$orderDate} | – Ordredato på den originale ordre |
{$dateEdited} | – Dato for sidste opdatering i retursagen |
{$dateCompleted} | – Dato for afslutning af retursagen |
Kun til brug i varemodtagelsesmail: | |
{$supplierName} | – Leverandørnavn (hvis indtastet på varemodtagelsen) |
{$reference} | – Reference (hvis indtastet på varemodtagelsen) |
{$note} | – Note (hvis indtastet på varemodtagelsen) |
{$id} | – Varemodtagelsesnummer |
{$user} | – Ansvarlig bruger |
{$externalId} | – Eksternt ID (hvis det er på varemodtagelsen) |
{$supplierId} | – Leverandør ID (hvis det er på varemodtagelsen) |
Felter til brug i ordrelinje {$loop}
{$value.stykpris} | – Stykpris for vare |
{$value.samletpris} / {$value.price} | – Samlet pris for varer (af samme type) |
{$value.exmomsstykpris} | – Stykpris for vare eksklusiv moms |
{$value.exmomssamletpris} | – Samlet pris for varer (af samme type) eksklusiv moms |
{$value.title} / {$ value.varenavn} | – Ordrelinje titel |
{$value.item.itemTitle} | – Produkttitel (virker kun hvis produkttitler er slået til) |
{$value.itemnumber} / {$ value.varenr} | – Varenummer for varen |
{$value.amount} | – Antal af hver vare |
{$value.tax} | – Samlet moms for ordrelinjen |
{$value.image} | – Produktbillede for varen |
{$value.note} | – Evt. note fra linjen |
{$value.url} | – Link til produktet i shoppen |
{$value.backorderLines} | – Kundens aktuelle restliste / backorder |
{$value.barcode} | – Varens stregkode/EAN |
{$value.location} | – Varens lokation (ved brug af lokationsserier) |
{$value.batchnumber} | – Varens batchnummer |
{$value.expire} | – Varens batchnummers udløbsdato |
Kun til brug i retursystem (RMA) skabeloner: | |
{$value.returnReason} | – Årsag for retur |
{$value.originalAmount} | – Antal af varen på den originale ordre |
Kun til brug i varemodtagelsesmail: | |
{$snReg} | – Serienummer (hvis det er slået til i Lagersystem) |
{$batchReg} | – Batchnummer (hvis det er slået til i Lagersystem) |
{$itemNumber} | – Varenummer |
{$title} | – Varenavn |
{$amount} | – Antal til modtagelse |
{$amountReceived} | – Antal modtaget på varemodtagelsen |
{$barcode} | – Varens stregkode |
{$assignedLocationSeries} | – Tildelt lokation |
{$value.uom} | – Basisenhed på vare (Gælder kun Business Central) |
Brugerdefinerede felter
Ønsker du at anvende et brugerdefineret felt som nøgle i en skabelon, gøres dette ved at skrive “extra” foran titlen på det brugerdefinerede felt. Det vil sige, at du i skabelonen f.eks. skulle skrive “{$extraKundenummer}”.
Bemærk: Det er vigtigt, at du refererer helt nøjagtigt til det brugerdefinerede felt, og der skelnes mellem store og små bogstaver.