Hvis du giver dine kunder mulighed for at hente deres ordre på dit lager eller i en butik kan du behandle afhentningsordrer på to måder i Lagersystem.
Forskellen på de to metoder er, at den ene metode plukker og afslutter ordren i én arbejdsgang, hvor den anden deler arbejsgangen op i to dele. I den todelte metode består første del i at varen plukkes og der sendes en mail til kunden om at ordren er klar til afhentning, og anden del består i at ordren afsluttes når kunden henter pakken.
Opsætning af afhentningsordrer
For at vælge hvilken af de to arbejsgange du vil benytte skal du i Lagersystem gå til Opsætning -> Ordre opsætning. Her findes indstillingen Todelt afhent ordrehåndtering. Ved at sætte et flueben vil Lagersystem dele afhetningsordrer op i den todelte arbejdsgang.
Opsæt email-skabeloner til afhetningsordrer
Hvis man benytter afhentningsordrer (uanset metode) bør du sikre dig at der er oprettet en email-skabelon af typen Ordre klar til afhentning. Denne email sendes til kunden, så snart ordren er blevet pakket og er klar til at blive afhentet.
Ved den todelte arbejdsgang skal du også sikre at skabelonen Ordre afhentet er oprettet. Denne sendes efter kunden har hentet sin ordre ved den todelte metode.
Du bør redigere disse skabeloner efter jeres behov. Læs mere om redigering af email-skabeloner her, eller kontakt Lagersystem support hvis du har brug for hjælp hertil.
Afhentningsordren fra start til slut
Herunder er der en kort gennemgang af hvordan en afhentningsordre håndteres fra start til slut. Vi gennemgår først den simple metode, og derefter den todelte metode.
Den simple metode:
Hvis du ikke har delt afhentningsordren op i to dele behandler Lagersystem ordren på følgende måde:
- Ordren indlæses i Lagersystem og er klar til håndtering.
- Ordren plukkes via computer eller håndterminal og der oprettes en afhentningslabel.
- Label scannes og ordren afsluttes med det samme i både Lagersystem og din webshop eller ERP-system.
- Der sendes en mail til kunden om at ordren er klar til afhentning (skabelonen Ordre klar til afhentning).
- Når kunden henter ordren kan den blot udleveres uden at gøre yderligere.
Den todelte metode:
Hvis du har valgt den todelte metode, så bliver afhentningsordrer behandlet på følgende måde:
- Ordren indlæses i Lagersystem og er klar til håndtering.
- Ordren plukkes via computer eller håndterminal og der oprettes en afhentningslabel.
- Label scannes. Nu sendes der en mail til kunden med skabelonen Ordre klar til afhentning. Ordren får ny status: Klar til afhentning.
- Når kunden henter ordren scannes afhentningslabelen og ordren afsluttes i både Lagersystem og din webshop eller ERP-system. Der sendes en mail til kunden med skabelonen Ordre afhentet.
- Ordren kan udleveres til kunden.