En fragtsammenknytning er den måde Lagersystem bestemmer, hvilken leveringsmetode der skal anvendes til dine ordre. Vi har lavet en video her, der forklarer, hvordan du sætter fragtsammenknytninger op.
Hvad er en fragtsammenknytning?
Fragtsammenknytning er den måde Lagersystem bestemmer, hvilken leveringsmetode der skal kobles på dine ordrer. I shops og økonomisystemer kan fragtmulighederne, som kunderne har valgt, hedde mange forskellige ting. Det kan være “Fri fragt”, “51” eller “Til nærmeste posthus”. For at du er sikker på, at dine forsendelser får tildelt den rigtige leveringsmetode – skal du tilføje en eller flere fragtsammenknytninger. Så du ved, at alle ordrer der hedder “Fri fragt” skal med “GLS Privat” – eller at alle “Til nærmeste posthus” ordre skal med Postnord Pakkeshop eksempelvis.
Hvordan laver du en fragtsammenknytning?
For at lave en fragtsammenknytning skal du gå ind på Opsætning og vælge Fragt opsætning.
Når du er inde på Fragt opsætning, så skal du vælge fanen Fragtsammenknytning.
Her kan du tilføje nye fragtsammenknytninger.
Det gør du ved at gå ind på din egen shop eller dit økonomisystem og finder navnet på din fragtmulighed.
I eksemplet herunder er det en Woocommerce shop, hvor vi er gået ind i Indstillinger og valgt Forsendelse.
Når du har kopieret din forsendelsesmetode inde fra din shop eller økonomisystem, så skal du indsætte den i feltet Identifikator – som kommer frem, når du tilføjer en ny fragtsammenknytning. Det er vigtigt, at navnet står præcist, som I din shop – både med store og små bogstaver.
Herefter skal du vælge den rigtige Fragtmetode i Lagersystem. Du kan også vælge at skrive en note – men det er kun til internt at holde styr på dine fragtmuligheder.
Hvis du har en fragtmetode, der skifter navn. Eksempelvis Pakkeshop ordre, der kan hedde “Postnord Pakkeshop – Rema…” eller “Postnord Pakkeshop – Shell…”, så kan du tilføje en stjerne ( * ). Så den hedder “Postnord Pakkeshop*”
Stjernen gør, at systemet søger efter alle muligheder, der hedder “Postnord Pakkeshop…” med et eller andet bagefter.
Husk at hvis du bruger stjerner eller Wildcard, som vi kalder det. Så skal du sætte flueben til her og huske at gemme indstillingerne.
Når du har tilføjet dine fragtsammenknytninger, så vil de også blive synlige under alle dine ordrer som en mulighed, hvis du vil skifte fragtmetoden på din ordre.
Hvorfor virker fragtsammenknytningen ikke, og hvor finder jeg Identifikator?
Med nogle systemer er det ikke så åbenlyst, hvor man finder navnet på fragtmuligheden. Og nogle gange virker det ikke, når ordren kommer ind i Lagersystem.
Heldigvis kan du nemt finde ud af hvilken fragttekst, som kommer med ordren ind i Lagersystem, og som skal svare til Identifikatoren under fragtsammenknytning.
Gå ind på en ordre i Lagersystem og find det sted, hvor der står “Forsendelsestype”. Det står neden under Faktureringsadressen.
Ud for forsendelsestypen er der et lille “i”, og hvis man holder sin mus hen over det “i”, kan man se den fragttekst, som ordren får med fra webshoppen/økonomisystemet:
Det er den tekstbid, som skal svare 100% til Identifikatoren ovre under fragtsammenknytningen, inkl. mellemrum og store og små bogstaver, for at mappingen af fragt fungerer korrekt.