Vi har sat dit retursystem om med standard-indstillinger og tekster, men du bør gå opsætningen igennem og tilpasse det til din virksomhed.
Opsætning af din Retur-løsning finder du i dit lagersystem under Opsætning –> Add-ons –> Retursystem:
Opret returårsager
På første fane, “Returårsager” (1), kan du oprette (og redigere) alle de typer retursager, som dine kunder skal kunne vælge imellem.
Tryk på “Opret ny årsag”-knappen (2) for at oprette en ny returårsag:
- Vælg mellem de tre overordnede returtyper Retur/Reklamation/Erstatningsordre, som har hver deres bogføringsindstilling.
– Retur: Kunden modregnes for returlabel, (varen kan i udgangspunktet gensælges), der dannes en kreditnota i backend-systemet, og beløbet bliver refunderet til kunden.
– Reklamation: Kunden får gratis returlabel, (varen kan i udgangspunktet ikke gensælges), og der oprettes en gratis erstatningsordre med samme vare.
– Erstatningsordre: Varen skal ikke returneres, og der oprettes en gratis erstatningsordre med samme vare:
2. Tilføj et intern navn (Identifikator), som gør det nemt for dig at skelne mellem de forskellige årsager
3. Tilføj et eksternt Årsags-navn, som kunden kan se og vælge.
4. Valgfri indstillinger:
– Man kan angive et antal dage efter ordreangivelse, hvor årsagen skal være tilgængelig for kunden, (f.eks. i forhold til forsvundet forsendelse eller returnering)
– Man kan vælge, om årsagen kræver godkendelse, hvilket vil sige, at sagen kommer ind i dit Lagersystem og skal godkendes manuelt, inden varen kan returneres af kunden. Er dette felt ikke vinget af, vil bogføring og returhåndtering køre automatisk og manuel kontrol og sagsbehandling vil ikke være påkrævet.
– Man kan vælge, om kunden skal uploade billedokumentation (ved beskadigede varer/forsendelser)
– Man kan vælge, om kunden skal vedlægge en beskrivelse af returårsagen.
5. Tryk “Gem”, når du er færdig.
Tilpas opsætning
På fanen “Opsætning” kan du indsætte jeres logo, som går igen på siderne på jeres returportal.
Du kan indstille, om dine kunder skal have gratis returlabel ved reklamation, og om dine kunder skal have modregnet prisen for en returlabel ved udstedelse af kreditnota i backend-systemet.
Startsiden
På de følgende faner kan du redigere teksten på de sider, som dine kunder møder i din returportal.
På Startsiden tilpases teksten til den første side, som dine kunder møder i din returportal.
Her skal stå en velkomsttekst, samt en information om login, som foregår ved, at kunden oplyser ordrenummer samt telefonnummer/e-mailadresse fra ordren:
Oplysningssiden
På anden side i din returportal skal kunden bekræfte sine oplysninger for at sikre minimalt med fejl i den efterfølgende fragthåndtering.
Returtypesiden
På tredje side skal kunden vælge returtypen til sin retursag, så her skal tydeligt forklares, hvilke muligheder kunden har, og hvordan man opretter sin retursag korrekt.
Der skal overordnet vælges mellem de tre returtyper Retur/Reklamationer/Erstatningsordre.
Returvaresiden
På fjerde side skal kunden vælge mellem de konkrete returårsager, som du har oprettet i dit retursystem,
Fragtlabelsiden
På femte side får kunden sin fragtlabel.
Færdigsiden
På sjette og sidste side får kunden besked om, at retursagen er oprettet, samt instruktioner om pakning og returnering.
Fragtpriser
På fanen Fragtpriser kan man angive en standard fragtpris, som er kundens pris for en returlabel, og som modregnes i beregningen af returbeløbet til kunden. Her kan også laves differentierede returlabel-priser for forskellige lande, hvis bestemte lande skal betale en anden pris for en returlabel.
Mærkater
Det er også muligt at bruge mærkatmapper til din returordrer. Det fungerer på samme måde som på normale ordrer. Læs mere om mærkater her.
Link til din returportal fra dit website
Når opsætningen er lavet, kan du lægge et link til din returportal ud på dit website, og så er systemet klar til brug.
Adressen på din returportal er den samme som på dit lagersystem, men med “/customerportal/rma” tilføjet til sidst, dvs.: https://[domæne].lagersystem.dk/customerportal/rma
Flere sprog?
Hvis dit Lagersystem er sat op med webshops på flere sprog, så kan man vælge mellem forskellige sprog, når man besøger din returportal. Man skifter ved at klikke på flagene i øverste højre hjørne:
Derfor er det også vigtigt at du opsætter de forskellige sider i din returportal med forskellige sprog. Som udgangspunkt står de til dansk, men hvis der er flere sproglag knyttet til dit Lagersystem vil du finde en dropdown på opsætningen af hver side, hvor du vælger sprog. Her kan du indsætte tekst på det relevante sprog: