Hvordan skal du så rent faktisk behandle de returforsendelser, du får ind?
Håndtering via håndterminal
Når en pakke kommer retur til lageret, skal du blot scanne fragtlablen på kassen – præcis som når du behandler ordrer normalt.
Når en returlabel der er dannet gennem Lagersystem scannes, så ved systemet at det drejer sig om en retursag. Herefter kommer returordren frem på håndterminalen med de varer, som skal returneres:
Dernæst scanner du stregkoden på de returnerede varer.
For hver scannet vare bliver du spurgt, om du varen kan lægges på lageret igen:
Hvis du vælger ja, så opjusteres dit lagertal.
Hvis du vælger nej bliver lagertallet ikke justeret.
Når du har scannet alle returvarerne og taget stilling til, om de kan lægges tilbage på lageret, bliver ordren afsluttet i Lagersystem. Der sendes mail til kunden og ordren afsluttes i dit backend-system.
Kunden har sendt et forkert antal varer retur. Hvad gør jeg?
Du kan opleve at din kunde ikke har sendt det antal varer retur, som der er angivet i returformularen. Det kunne for eksempel være hvis en kunde har bestilt 10 stk. af en vare. Han fortryder og angiver at han vil returnere alle 10 stk., men kommer til at overse én af varerne og lægger 9 stk. i kassen. Det opdager du, når du har scannet de varer der er kommet retur.
Hvis det sker, så har du to muligheder:
- Kontakt kunden og hør om det er en fejl. Hvis det er, så kan de jo eftersende den manglende vare.
- Hvis kunden faktisk kun ville returnere 9 stk. skal du finde ordren i Lagersystem på computeren og justere antallet på ordresiden. Det gør du ved at bruge plus- og minustegnet på returordresiden:
Når antallet på ordren er justeret til det korrekte, så kan du scanne fragtlabelen igen, og så fremgår det rigtige antal på din håndterminal og du kan afslutte returordren som normalt.
Håndtering via Lagersystem på computeren
Du kan også håndtere dine returforsendelser direkte i Lagersystem ved at bruge Håndter-funktionen inde fra returrdresiden eller fra oversigten over returordrer:
Når du trykker på Håndter-knappen, åbner et vindue, hvor du manuelt skal angive, om de returnerede varer bliver lagt på lager igen eller bliver kasseret. Når du har udfyldt det og trykker på “Håndter alle”-knappen, bliver ordren afsluttet i Lagersystem. Der sendes mail til kunden, og ordren afsluttes i dit backendsystem: